Saabklub.dk

Nyheder samt spørgsmål og svar vedrørende Saab...
Dato og tid er lør 21. apr 2018 23:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man 7. dec 2009 19:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 12. jul 2009 02:52
Indlæg: 62
07.12.2009.

Iflg. den svenske udgave af Auto, Motor & Sport, er Saab havnet i en såkaldt "catch-22" situation.

For at få en ny ejer har Saab Automobile brug for et endeligt okay fra Europa-Kommissionen. Men for at opnå det, har Saab brug for en ny ejer - og således en "catch 22". Den svenske regering kan løse den knude, og tirsdag vil erhvervs-og energiministeren Maud Olofsson besøge Trollhättan.

Saab har behov for at få pusterum til at finde en ny ejer, og samtidig starte produktionen af den nye 9-5. Udfordringen kan måske løses indenrigs inden årets udgang.

Saab har ansøgt om og fået et lån til forskning i grøn teknologi og sikkerhed fra Den Europæiske Investeringsbank, EIB. Lånet er på ca. tre milliarder danske kroner, og betragtes som absolut nødvendigt for at skabe nye, konkurrencedygtige modeller for at sikre fremtiden for Saab.

EIB-lånet er godkendt af bankens bestyrelse, men skal have sit endelige "OK stempel" af EU-Kommissionen. For at få det, er det nødvendigt først at vide hvem de nye ejere af Saab er - hvilket bliver svært at opnå, medmindre EIB-lånet bliver godkendt først. Så Saab sidder fast i et klassisk dødvande, eller catch-22 " efter Joseph Heller's roman.

Billede
Officielt billede af den nye Saab 9-5

Den fastlåste situation kan løses af den svenske regering og erhvervs-og energiministeren Maud Olofsson var i Bruxelles i slutningen af sidste uge for at øge tempoet i EU-Kommissionen. Ifølge endnu ubekræftede oplysninger, har erhvervsministeren og beskæftigelseministeren, Sven Otto Littorin møder med Saab's ledelse og kommunale repræsentanter på tirsdag 8 December. En mulig løsning ville være at skabe et statsligt brobyggerlån til Saab, på samme måde som den tyske regering gjorde med Opel, da GM gennemgik reorganiseringen.

Et brobyggerlån ville sandsynligvis være en konstruktion med en juridisk kort tilbagebetalingsdato, men det ville give parterne et par måneder med ro til at fuldføre overførslen af ejendomsretten, samtidig med at det vil få afgørende betydning for produktionen af den nye Saab 9-5.

Politisk, vil lånet komme i stand ved at Saab stiller egen garanti for lånet og kunne lade sig gøre eftersom Saab allerede har taget et skridt i den rigtige retning, ved at opdele virksomheden i fem selskaber: Værktøj, Ejendom, reservedele, Investment og Powertrain. Firmaet "Tools" forventes allerede at have solgt værktøjerne til den gamle Saab 9-5 til BAIC, som forventes at opbygge sin egen version af den til det kinesiske marked. Med den formelle adskillelse, kan de også sælge ejendom og jord til andre selskaber, og derefter leje sig ind efter behov, og derved frigøre kapital.

Hvilke aktører der er tilbage og kan blive den nye ejer efter General Motors, er endnu indhyllet i mystik. Kinesisk BAIC har fået et stort lån fra statslige banker, hvilket burde være nok til at overtage Saab. Den hollanske sportbilproducent Spyker forventes at besøge Trollhättan om en uge, for at at få mere information om Saab. Og måske har de nogle uventede esser gemt i ærmet. U. S. Renco Gruppen - producenter af militære køretøjer, herunder Hummer - betragtes som en af de berørte parter og nogle analytikere er enige om det ikke er for usandsynligt, at Koenigsegg Gruppen kan hoppe tilbage ind i spillet om Saab, eftersom betingelserne er til stede.

Billede
Den allerførste udgave af den nye Saab 9-5, klar til salg.

Alle dele skal være på plads ved udgangen af december, hvor General Motors bestyrelse og ny ledelse er fastlagt på at afgøre Saabs videre skæbne. GM's CEO Fritz Henderson var uventet fraværende på det sidste bestyrelsesmøde, og er nu midlertidigt erstattet af formand Ed Whitacre, som kører den hårde linie og efter en halv dags møde, rearrangerede hele GM's ledelse. Saab har fået en sidste chance for at finde en ny ejer, og man regner med, at Ed Whitacre giver mere.

M.v.h.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team