Saabklub.dk

Nyheder samt spørgsmål og svar vedrørende Saab...
Dato og tid er fre 20. jul 2018 20:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre 23. apr 2010 21:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 12. jul 2009 02:52
Indlæg: 62
Nedenstående information om den nye Saab 9-5, er hentet fra Saabs United:


Saab 9-5 information - Motor Data Modelår 2010

Nedenstående billeder viser oplysninger på de motorer, som vil være tilgængelige for Modelår 2010. Der vil være flere muligheder tilgængelige til Modelår 2011:

Billede

Som det fremgår vil der være to benzin- og én dieselvariant tilgængelig. Alle opfylder Euro5 normen. Benzinvarianterne fåes med eller uden firehjulstræk (XWD). Alle modeller kan vælges med manuelt gear, eller traditionelt automatgear.
Hér ses præstationer og forbrug (vær opmærksom på at forbruget er opgivet i liter per 100 km):

Benzin:
Billede

Diesel:
Billede


Saab 9-5 information - Chassis

------
De væsentligste træk.....
• Meget konkurrencedygtig affjedring og komfort, muliggjort ved at tilbyde tre forskellige forreste og bageste undervognskombinationer, i både basis og sport versionerne.
• Første gang Saab anvender Real Time Damping (RTD). Med andre ord vil den nye Saab 9-5 have mulighed for en undervogn, som konstant og flere hundrede gange i sekundet justerer på affjedringen.
DriveSense gør det muligt for føreren at ændre dæmpning, styretøj, bagakslens moment (ved XWD), speederpedalens følsomhed og skiftetidspunktet for gearkassen (ved automatgear).
VES (Variabel Effort Steering) sørger for optimal indsats af styretøjet ved både lave og høje hastigheder. Styretøjet bliver med andre ord letgående, ved lav hastighed, og tilsvarende mere stram (sporty) ved høje hastigheder.
• Nyudviklet, teknologisk ledende XWD (firehjulstræk), med valgfri eLSD (elektronic Limited Slip Differential), sikrer ultimative køreegenskaber.

------
Detaljerne....
Saab sportschassis - Sportchassiset er valgfri på forhjulstrukne versioner og standard på firehjulstrukne versioner og indebærer:
• Sænket 10 mm for at få et lavere tyngdepunkt.
• Tykkere krængningsstabilisatorer, for at reducere karossens krængning i sving.
• Fjedre med øget stivhed, som forbedrer styreresponsen og begrænser karossens bevægelser.
• Strammere støddæmpere for at opnå øget kontrol med bilen.
• Toplejer med øget tværgående stivhed, for bedre styrerespons og præcision.
• Valgfri 18 "eller 19" hjul, udstyret med højtydende lavprofil dæk.

Det sportoptimerede 10 mm sænkede chassis giver en forbedret stabilitet, svingegenskaber og kontrol over bilen. Den øgede styrerespons med større præcision, giver den nye Saab 9-5 en sporty følelse og en "Fun to drive" oplevelse.

Billede


Saab 9-5 information - DriveSense

Billede

Skærp alle dine sanser. DriveSense gør det muligt for føreren at ændre undervognens karakteristika, ved at vælge mellem 3 forskellige indstillinger:

Komfort - Maksimal komfort og minimul karosseribevægelse. Vælges for den bedste brændstoføkonomi, blød speeder karakteristik og optimeret balance mellem håndtering og komfort, med fokus på en jævnere kørsel under dårlige vejforhold.

Intelligent - Overvåger bilens ydelseskarakteristik og justerer samtidigt for optimeret ydeevne. Registrerer førerens input og justerer undervognene i overensstemmelse hermed.

Sport - Giver en meget sporty og kontant ydelse. De involverede funktioner er speederpedalens følsomhed, skiftemønsteret for automatgearkassen, optimeret hjul og chasiskontrol, øget styrerespons samt optimeret moment til bagakslen, hvilket resulterer i en smartere, optimeret vejgreb og sporty kørsel.

Førerens fordele:
• Føreren kan ændre bilens egenskaber individuelt.
• Tilbyder føreren fremragende kørselsdynamik.
• Bedre kontrol og håndtering ved vognbaneskift.
• Løbende justering i realtid.
• Hurtigere styrerespons.
• Bekvem og afslappende ved længere ture.
• Kørsel med reducerede vibrationer.
• Optimal dæmpning uanset underlaget.
• Optimal køretøjskontrol i kritiske situationer
• Kortere bremseafstand, takket være bedre vejkontakt.
• Øget køretøjs stabilitet
• Optimeret vejkontakt
• Valgfrit til alle motorer (eksl. 2.0TiD 160hp, 1.6T 180hp)


Saab 9-5 information - Modeller og farver - eksteriør

Herunder ses de tre udstyrsvarianter - som er Saabkendere bekendt - Linear, Vector og Aero.
Oplysningerne hér viser kun de udvendige forskelle. Forskelle i kabinene kan ses længere nede. Udvendigt er forskellen udelukkende 17" alufælge.

Billede


Eksteriørfarver ses hér:

Billede

Som det ses, vil der være et begrænset udvalg af lakfarver til 2010-modellen. Dette ændres dog allerede med 2011-modellen.
Har man ikke set den nye Saab 9-5 "Live", kan jeg oplyse at lakken er helt fantastisk på dem. Det skyldes en kombination af en ny måde at lakere på, samt lakkens sammensætning. Men fantastisk flot er det:

Billede


Saab 9-5 information - Modeller og farver - interiør

I forlængelse af de tidligere oplysninger om modeller og farver på den nye Saab 9-5, er her oplysninger om de indvendige konfigurationer, som vil være tilgængelig for hver model.
Bemærk venligst at denne information kan være underlagt ændringer. Det er baseret på det europæiske marked, men indeholder oplysninger, som vil finde anvendelse på de fleste markeder.

Linear:

Billede


Vector:

Billede


Aero:

Billede


Samlet oversigt over de tre varianters væsentligste forskelle:

Billede


Saab 9-5 information - Bi-Xenon SmartBeam forlygter

Billede

Næste generations Hella Vario Xenon system, vil blive tilbudt på den nye Saab 9-5. Dette system er det mest avancerede forlygte system i branchen. Bilen tilpasser sig kørselsforholdene, for at muliggøre et ekseptionelt lysudbytte. De input der arbejds med af lygtesystemet, for at ændre tilstand er, hastighed, radius og tid.
Derudover vil der fra Modelår 2011, være en Langtlys Assistent inkluderet. Denne skifter automatisk fra langt lys ned til normalt nærlys, når man møder modkørende trafik, eller nærmer sig et langsommere køretøj. Føreren kan optimerekørslen ved at køre med langt lys sat til "On", uden at skulle rode rundt med langt lys stilken.
Systemet giver øget lysintensistet om natten, ved en automatiseret langt lys kontrol, som styres ved hjælp af et digitalt kamera. Dette kamera registrerer køretøjets specifikke lys og omgivende lys (modkørende og forankørende trafik). Afhængigt af det lysniveau skifter systemet langt lys til og fra. Det skifter til nærlys indtil:
• - Den modkørende eller forankørende ude af syne.
• - Det omgivende lysniveau tillader langt lys
Under Modelår 2011 vil langt lys funktionen i BI-Xenon Smart Beam blive standard (men ikke tilgængelig med Lane Departure Warning)

Billede


------
Tilgængelighed
Systemet er tilvalg på alle modeller. Det kræver automatisk nedtoning af bakspejl og regnsensor.

------
Lys tilstande
1. Bylys - ved 0 til 50 km/t.
2. Landevejslys - ved 50 til 100 km/t.
3. Motorvejslys - ved > 100 km/t.
4. Dårligt vejr lys - Visker/regnsensor.

------
Bylys
Denne funktion automatisk vil blive aktiveret i situationer med omgivende lys og køretøjets hastighed værende under 50 km/t. Bylys er bredt og uden asymmetri, justeret til belyste vej i bymæssig bebyggelse.

Billede

Lyset er tydeligt udvidet så fodgængere og objekter på hver side af vejen kan ses tydeligere og tidligere. Den særlige lysspredning er udviklet for at undgå at blænding påvirker andre trafikkanter.
Fordele:
• Bredt lysmønster, specielt til veje i bymæssig bebyggelse / kryds / fodgængere.
• Kort rækkevidde på grund af de lave hastigheder.
• Ingen blænding af trafik.

------
Landevejslys
Landevejslys svarer til normalt nærlys, men benytter nye muligheder til at forbedre belysningen af vejen og områderne omkring vejen, ved kørsel på landevej. Udover længere belysning af førerens egen bane, vil de modkørende trafikanker ikke være generet af lyset. Landevejslys aktiveres mellem 50 og 100 km/t.

Billede

En særlig funktion er forbedret belysning af området ved siden af vejen, så farer (f.eks. hjorte) vil blive genkendt tidligt.
• Forbedret synlighed på venstre og højre side til gavn for føreren.
• Forbedret rækkevidde. Minimeret blænding af modkørende trafik.

------
Motorvejslys
Motorvejslyset sigter mod at give en bredre belysning, et længere stykke frem. Det kan lade sig gøre, eftersom der ikke er nogen direkte modkørende trafik. Det belyste stykke vej foran bilen, er derfor blevet forbedret/forlænget. Synligheden stiger derved fra ca. 70 m til ca. 140 m, så meget fjerne objekter kan genkendes på tværs af hele bredden af vejen.

Billede

Sikkerheden og førerens overblik er derved forbedret. Motorvejslyset aktiveres over 100 km/t, ved konstant hastighed.

------
Dårligt vejr lys
Dårligt vejr lyset er aktiveret ved regn og snevejr og styres af visker-, regnsensor eller bageste tågelygte.

Billede

Den brede lysfordeling - svagt udad svingende - giver mulighed for bedre orientering ved kanten af vejen. Intensiteten af lyset på lange afstande øges for at kunne genkende objekter og skilte, trods dårlig sigtbarhed. Derudover er blændingen af modkørende trafik reduceret med sænkning af refleksioner på våd vej.

Fordele:
• Forbedret sikkerhed ved regn, sne og tåge.
• Reduceret blænding af modkørende trafik.

------
Dynamisk kurvelys
Dynamisk kurvelys styres af ratudslag og aktiveres automatisk, når køretøjet er i bevægelse. I den forbindelse er nærlyslygten den vigtigste del, da den drejer efter behov.

Billede

Afhængigt af bilens ratudslag, hastighed og retning justeres lyset automatisk. Justeringen sker med forskellig hastighed, alt efter bilens hastighed. Dette sker ved Dynamisk kurvelys indstillingen (AFL) og ved langtlys, da lyset ved begge indstillinger kommer fra den samme linse.

------
Fordele:
• Automatisk tænd/sluk af langtlys.

Billede


Baglygterne er moderne diodelygter. Dertil er de to bånd som går hele vehen på tværs af bagenden på bilen:

Billede

Billede


Saab 9-5 følger også trenden med blink i spejlene. Smukt integreret som smalle diodebånd:

Billede

Billede


Saab 9-5 information - Lane Departure Warning System

Det er tiden at tage et kig på de systemer som hjælper føreren, og aktivt øger sikkerheden. Et af dem er Lane Departure Warning System. Altså et system som advarer, hvis man er på vej i grøften, eller over i den modsatte kørebane.


LDW systemet overvåger køretøjets vognbane og giver en advarsel, hvis vognbanens afmærkning utilsigtet krydses uden blinkindikatoren aktiveres. Der er ingen advarsel når afmærkningen krydsede bevidst under kørsel.
Blot et par sekunders uopmærksomhed, kan føre til en farlig trafik situation, når et køretøj utilsigtet forlader dens vognbane. Utilsigtet vognbaneskift registreres ved hjælp af et kamera.

Billede


TSR systemet (Traffic Sign Recongnition) Registrerer hastighedsgrænsen og overhaling forbudt skilte og viser dem for føreren. F.eks. kan hastighedsgrænsen vises kontinuerligt, så bøder undgåes og for en mere sikker kørsel.
• Systemet hjælper føreren med at holde øje med hastighedsbegrænsninger og ikke overhale, hvor det ikke er tilladt.
• Registrerer både konventionelle statiske og dynamisk undertavler
• information er vist midt i det vigtigste instrument (speddometeret). Det vises når skiltet er passeret og vises indtil nye oplysninger registreres.

Billede


• Over 60 km/t aktiveres systemet og advarer føreren i tilfælde af køretøjet forlader vognbanen utilsigtet.
• For ikke at fjerne "sporty" førereres fokus, er ststemet udformet så det ikke advarer, når vognbanen forlades med vilje, under aktiv kørsel.
• Funktionen kan deaktiveres med knappen LDW ved siden af gearstangen.

Billede


Saab 9-5 information - HUD

HUD (Head Up Display - en funktion, som mange mennesker har efterspurgt i lang tid.
• "Øjnene på vejen": Føreren får informationer på samme måde som en jetpilot, nemlig ved at få vist de mest kritiske oplysninger i forruden.
• Dette bidrager til at aflaste førerens stress
• Viser føreren vigtige oplysninger såsom køretøjets hastighed, omdrejningstæller, udendørstemperatur, blinkindikatorer, langtlys, navigationssymboler, kompas (USA) og advarselsmeddelelser.
Kræver: ADM og regnsensor.

HUD er monteret i den øverste del af instrumentpanelet, på forsiden af føreren. Oplysninger, spejles i den unikke HUD-forrude (den er udstyret med en særlig film til optimering af refleksion).
HUD kontrolleres med knapperne på venstre side af rattet. Føreren kan indstille tænd/sluk, valg af oplysninger samt justering af projektionen, så den kan tilpasses forskellig størrelse førere.

Billede


Saab 9-5 information - Adaptive Cruise Control (ACC) med Stop'n'Go

Adaptiv Cruise Control (ACC) er det øverste niveau, når det gælder fartpilot, som giver føreren en yderligere bekvem funktion. Når cruise hastigheden er angivet og bilen nærmer sig langsommere trafik, tilpasses hastigheden automatisk til til bilerne foran. Det sker ved hastigheder mellem 0 og 180 km/t.
Derudover er funktionen FCA (Forward Collision Alert) inkluderet. Denne funktion giver føreren en advarsel i tilfælde af afstanden til bilen foran bliver for kort.

Billede


• Systemet fungerer ved hjælp af en "long range" 77 GHz radar, med et registreringsområde på op til 180 meter.
• Når systemet er aktiveret, og hastigheden indstillet, kan systemet mageligt følge et andet køretøj op til 180 km/t.
• Systemet er i stand til, komfortabelt, at følge det forankørende køretøj ned i hastighed, indtil et blidt stop. Bilen bremses ned, uden førerens indgriben.
• Efter køretøjets automatisk er stoppet, kan føreren genaktivere systemet blot ved at "dappe" speederpedalen. Bilen vil automatiske gå tilbage til den tidligere angivne indstilling.
• System giver feedback til føreren med ikoner i instrumentbordet og via HUD.
• Såfremt afstanden til forankørende bliver for kort, fremkommer et visuelt og en hørbar advarsel.

Billede


Saab 9-5 information - infotainment system

Infotainmentsystemet i den nye Saab 9-5, varsler en ny æra i Saab sammenhæng. Selvom den udgåede 9-5 havde et ganske godt anlæg i form af AS3 (den største udgave), så er udgangspunktet bedre i den nye Saab 9-5:

• Standard radio/CD med monokrom skærm.
• Standard med 9 højttaler lydsystem.
• Valgfrit Harman/Kardon anlæg, med ægte 5.1 surround sound som toppen af linjen.
• Standard AUX input og Valgfrit USB-stik til mp3/iPod-afspiller, med styring af lyd og afspilning, via knapperne på bilens rat.
• Valgfri navigationssystem med 8" touch skærm, harddisk til kort data*) og 10 GB musik jukeboks.
• Bluetooth-baseret håndfri opkald.
• Valgfri dual 8" skærme ved bagsæderne, som en del af et komplet underholdningssystem.

*) EU kort dækningen omfatter følgende: Andorra, Østrig, Belgien, Tjekkiet, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Norge, Portugal, San Marino, Spanien, Sverige, Schweiz, Holland, Storbritannien, Nordirland, Vatikanstaten.

Billede

--

Bluetooth:Opretter automatisk forbindelse mellem en bluetooth telefon og infotainmentsystemet. Tillader brugeren at betjene telefonen med knapperne på rattet eller via voice control. Integrerer telefonbogen fra telefonen med bilens infotainment, for let adgang til ens kontaktpersoner.
Et lignende system findes i dagens Saab 9-3, men hér med forbedret funktionalitet og lydkvalitet. Telefonfunktionaliteten vil variere afhængig af telefonmodel (ofte afhængigt af telefonens softwareversion), men systemet altid vil være i stand til at oprette forbindelse, og håndtere indgående og udgående opkald. Telefonbogsintegration kan variere mellem telefoner.

Billede

--

Premium Sound System - Et højtydende basis lydsystem med 9 højttalere. Omfatter en centerhøjttaler og diskanter i bagdørene, for at give et komplet lydsystem.

Billede

Harman/Kardon Surround Sound System - Et kraftigt og avanceret surround sound system. 11 højttalere med deciderede surround-højttalere og subwoofer. Systemet er stand til at levere ægte 5.1 surround, hvis kombineret med den Saab Infotainment Navigations enheden. Til infotainmentsystemet er der mulighed for at tilslutte/lytte til følgende kilder:

• Radio (AM, FM, XM or DAB), CD, DVD, HDD, AUX, USB. (Bemærk at DAB er én af mulighederne!).

Billede


Derudover er systemet udstyret med HK surround ™-teknologi, som vil lade dig opleve surroundlyd fra 2 kanals spor (CD/DVD, AUX/USB, DAB, HDD*)
Bagsædepassagererne har separate lydkontrolelementer og kan uafhængigt vælge enhver kilde, som ikke anvendes ved forsædet.
Ved bagsædet kan følgende benyttes:

• DVD indsat i Infotainment systemet eller direkte via RSA (Rear Seat Audio)
• AUX input fra enkeltstående enheder
• DVD / kamera / spille konsol
• lyd via trådløse hovedtelefoner.
• RSE AUX video og lyd input på bagsædets center konsol.
• Kilder kan vælges uafhængigt til venstre og højre skærm
• Radio/CD m.v. kan betjenes via rat, frontplade eller via fjernbetjening
• Lyd via trådløse hovedtelefoner (inkluderet)

Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team