Saabklub.dk

Nyheder samt spørgsmål og svar vedrørende Saab...
Dato og tid er tirs 18. sep 2018 17:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej Saabfolk

Jeg har stærkt brug for hjælp:

Jeg har lige fået en brugt nordic steg 2 boks(220hk/330nm) hjem fra sverige - på prøve indtil jeg har testet den, så jeg har ikke betalt for den (endnu). Min bil er en 9-5 2,0t stc. fra 2000 - helt standard med 150 hk og r..kedelig. I går kørte jeg så ud til min saab-mekaniker, for at få ham til at læse boksen ind i min bil, hvilket imidlertid ikke var nødvendigt. Ham jeg købte/lånte den af havde sørget for, at den bare var til at sætte i stikket og køre, da jeg bl.a. havde oplyst ham om de forskellige koder på boksen. Min skuffelse var derfor STOR, da hverken jeg eller mekanikeren kunne mærke nogen forskel i trækkraften efter monteringen. Da jeg kom hjem skrev jeg til sælger, at boksen tilsyneladende ikke virkede, da bilen var ligeså "død" som normalt. Sælger svarede tilbage, at boksen med 100 % sikkerhed virkede som den skulle, og at jeg som det første skulle tjekke om mine "backventiler"(kontraventiler/returventiler) fungerede som de skulle ved at fjerne R-slangen fra magnetventilen. Det gjorde jeg så i går aftes... og det gjorde en STOR forskel!(Hvor mange heste der nu var hjemme ved jeg ikke, men der var mærkbar forskel!) Pludselig var det bid i motoren og trækkraft op igennem opdrejningerne. Efterfølgende har jeg læst på nogle svenske saab-sider, at kontraventilerne MEGET ofte giver store problemer(ifølge folkene hos Maptun i ca. 70% af de tilfælde hvor motor/tuning mangler trækkraft!!), og at man skal anskaffe sig nogle nye og fuldt ud ligeså gode fra VAG til en brøkdel af det originalerne fra saab koster. Jeg husker det som om, at du 9-5Aero, havde samme oplevelser med din saab, og at du også brugte VAG-ventilerne i stedet.
Har du ikke lyst til at videregive dine erfaringer omkring, hvad du gjorde for at få din til at køre som den skulle?
Hvor mange ventiler skiftede du og hvordan? Hvor købte du dem og hvad hedder de? Hvad gav du for dem og krævede/kræves der andet for at få bilen til at køre ordentligt? F.eks. nye slanger og hvilke?
Har du tilfældigvis et billede eller to af selve arbejdsprocessen med udskiftningen, må du MEGET gerne vedhæfte dem, da jeg regner med selv at skulle lave arbejdet, og da jeg ikke er særlig teknisk motorkyndig :-(
Håber meget, at du eller I andre vil hjælpe, da selv min ellers meget dygtige saab mekaniker, som jeg også har talt med igen i dag, virkede en anelse usikker på, hvad det med VAG-udskiftningen lige går ud på - sådan HELT præcist!

Håber at få lidt tips!

Vh

Søren

Site Admin
Brugeravatar

Hej Søren.

Jo, det er korrekt at jeg var igennem det samme med min Saab 9-5. Og har derudover kendskab til yderligere tre 9-5'ere, som lider/led af samme problematik. Og det bare i min lille omgangskreds. :roll:

Det der sker er, at de to stk. kontraventiler som sidder på vakumslangen mellem APC-ventil og spjældhus, bliver utæt. Når det sker, kan bilen ikke presses over 0,8 bar. Det svarer til ca. 2 mm fra det røde felt. Man kan ikke umiddelbart se dem, da de er dækket af "skum", så de ikke udsættes af for meget varme. Ved min 9-5'er blæste h.h.v. sugede Gert (GEPA Auto) i de gamle ventiler, og konkluderede at: "De fejler ikke noget". Men det viste sig efter skiftet, at det gjorde de altså alligevel. Gert må lide af dårlige lunger. :lol:
Og at han påstår at han ikke kender til problematikken, eller løsningen, passer jo ikke ligefrem. Måske det kniber med huskeren også. ;)

Når man skal skifte ventilerne, så har man to valg:

1. Kør til Saab og køb en ny slange, hvor ventilerne er integreret, og betal glad ca. 2.200,- for den.
2. Kør forbi en VW-forhandler og køb 2 stk. ventiler til en Golf, og skift dem selv = 220,- + en halv times arbejde.

Jeg benyttede selvfølgelig sidstnævnte løsning, og skiftede dem selv, under vejledning af Gert (GEPA Auto). Efterfølgende gik jeg fra at have en sløv 9-5, til at få fuuuuuuuuuuuuuullllddd udnyttelse af mit BSR Steg3. :twisted:

Ventilerne man køber billigt, er normalt monteret på en Golf. :roll: De koster den nette sum af 220,- inkl. moms, for to stk., og en svensker har testet at de kan holde til 3 bar, såååeeee...
De har res.-nr.: 07C 133 529 A

Til sidst en lille ADVARSEL!!!: Hvis man tager "R-slangen" af APC-ventilen (den øverste), for at køre en lille tur og se, om den lader som den skal (et godt stykke ind i det røde felt), så gør det kun én gang - kortvarigt - da motoren ellers kan tage skade meget hurtigt! Lader den som den skal, sæt R-slangen på igen og køb nye ventiler...

Hér er lidt billeder af, hvordan slangen ser ud. Den går som nævnt fra undersiden af gasspjældet og langs højre side i motorrummet og til APC-ventilen.

Billede

Billede

Billede

Billede

Skulle du have behov for yderligere info Søren, eller brug for hjælp, må du jo sige til.

M.v.h.

Hej

Tak for hjælpen.... indtil videre :)

Gert kendte naturligvis godt til dit projekt, da jeg talte med ham, men helt præcis hvilken kontraventil du havde brugt, virkede han forståeligt nok lidt usikker på. Det ved jeg nu, hvor du har skrevet
Købte du nye slanger og monterede du selv skidtet?

Vh Søren

Site Admin
Brugeravatar

Nej, slangerne blev ikke skiftet. Og ja, jeg skiftede til 90% selv. Det foregik ude ved Gert, under Gerts supervision. :mrgreen:

M.v.h.

Hej

Har nu afhentet 2 stk. af de nævnte ventiler hos SMC Risskov - 93 kr.+ moms pr. styk. Glæder mig til at få dem monteret. Jeg skal nok lige give besked om det har hjulpet.
Hvad gør den ekstra "tut" og det ekstra lille stykke slange der stikker ud fra ventilen på billedet. Dem jeg har købt har nemlig også den lille "tut", men den/de synes ikke at være på de originale blå!?

Vh Søren

Site Admin
Brugeravatar

Dem du får ved SMC skulle gerne være sorte - men hvad betyder en farve? :lol:

Den ekstra tilslutning benyttes på Golfen, og skal ikke bruges på Saab'en. Det er enormt vigtigt at du blænder dem 100% af! Der må ikke kunne komme falsk luft den vej.

M.h.t. prisen, så er de steget de senste to år, da jeg kan se at jeg gav 84,50 pr. stk. :)
Men hva', det er alt andet lige, stadig kun en tiendedel af, hvad originalslangen koster.

M.v.h.

Hej

Så har jeg i dag fået skiftet kontraventilerne hos Gepa. Ifølge Gert lader den nu med 0,8 bar mod tidligere ca. 0,5 bar, hvilket jo stadig er alt for lidt for en steg 2 box fra Nordic. Havde forventet at den ville komme op på 1,1-1,2 bar. Det har givet lidt ekstra skud i bilen med kontraventilerne, men den er stadig ikke så sjov som jeg ved en 210-220 hk saab kan være. Jeg har desuden fået tjekket wastegaten og prøvet en anden magnetventil for at se om det kunne hjælpe, men det gav ikke noget. Den mangler sq´ lige det sidste bid. Jeg kan mærke, at den skal kunne noget mere - også selv om det kun er en steg 2!
Nogen forslag til at få den til at køre helt ordentligt?

Vh Søren

Geografisk sted: Randers
Min 9-5 lider af samme sygdom som der nævnes her. Den har fået en speedparts boks 230 hk, men den tøver helt vildt ved 2800 omdr/min. Asbjørn har prøvet lidt af hvert, men den er ikke helt god endnu. Er det R-slangen i snakker om. Den slange der sidder øverst på APC ventilen? For 230 kr prøver jeg gerne det her. :D Det er jo ikke lige noget man bliver ruineret af

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]