Saabklub.dk

Nyheder samt spørgsmål og svar vedrørende Saab...
Dato og tid er ons 18. jul 2018 21:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked

Kære ejer af Saab 9-3, Jeg har efter grundig undersøgelse fundet årsagen til den periodevis forekommende lugt af benzin i kabinen på Saab 9-3. Lugten optræder typisk ved langsom kørsel og opbremsning. Bemærk at moderne benzin er næsten lugt –fri, man opdager problemet ved at det ”bider” skarpt i næsen, hovedpine samt problemer med at sove. Jeg må understrege at benzin er meget sundhedsskadelig. Så hvis du har en mistanke, så gør noget ved det.
Benzin lugten stammer fra en beholder med aktiv kul som er placeret i højre forskærm, de slanger som forbinder beholderen med benzintanken revner. Ved almindelig landevejs kørsel er der en tilstrækkelig ventilation i forskærmen til at man ikke bemærker noget, men når man køre i byen og bremser op gentagende gange så samler der sig dampe i forskærmen som trænger op via A-stolpen og ind i kabinen. Placeringen af denne kul –beholder kan ses i Haynes værkstedsmanual afsnit 4C-3, den er i sort plastik på ca. 1 liter med 3 slangestudse i toppen og er ikke fastgjort med skruer eller bolte, den løftes af sit beslag ved at trække skråt opad og frem. Problemet er relativt nemt at løse, tag højre forhjul af, skrue plastik inder-skærmen af, løft kul –beholder af beslag, udskift slanger med en god kvalitet benzin slange indv. dimension ca. 8 mm. Længde ca. 60-70 mm.
Tips: Plastik inder-skærm er fastgjort med 3 typer skruer : 1. Almindelige pladeskrue, 2. Plastik møtrikker på gevindstag og 3. Plastik-nitter. Pladeskruer udgør normalt ikke noget problem at skrue løs, men plastik møtrikker ruster ofte af på sit stag og ved forsøg på demontere knækker gevindstag. Der er to løsninger på det problem: 1. brug en ringnøgle str.10 med svag kraft samtidigt med at møtrikken tildeles adskillige slag med en bolsjehammer vinkelret på, så skal den nok gå løs uden at knække. Løsning nr.2 brug en ringnøgle str.10 med stærk kraft og knækker gevindstaget ! Så bor et hul ved siden af og sæt en selvskærende pladeskrue i som erstatning. Hvad laver denne beholder med aktivt kul? Den er forbundet med benzin tanken og løser det problem at dampe skal kunne undslippe uden at lugte. Beholderen er også forbundet til motorens indsugning, via en magnetventil ! Hvordan den virker kan jeg ikke regne ud ? Den åbner ved tolv volt, men ved tomgang kan jeg kun måle seks volt på stikket, det vil sige den er ikke konstant åben. Kobler man slangen uden om magnetventilen så der er konstant sug på benzintankens udluftning, så går motoren ujævnt. Kobler man magnetventilen fra bilens el-system, kommer der en fejlmelding op på display. Det vil sige jeg kan faktisk ikke kontroller at den virker korrekt. Hvis der er nogen i forum som kan hjælpe med et funktions tjek, vil jeg meget gerne høre fra jer.
Med venlig hilsen
Henrik Havn Thorup
:?: :?: :?:

Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
:) flot stykke detektiv arbejde du der har lavet, har ikke selv problemet, men havde det i min ng 900, så det har muligvis været et lignende probl. tak for en velbeskrevet forklaring, håber jeg kommer i tanker om det hvis det pludselig lukter af bens. nå men som gammel tankbådssejler skal maden helst smage lidt af petroleum. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]