Saabklub.dk

Nyheder samt spørgsmål og svar vedrørende Saab...
Dato og tid er søn 24. jun 2018 20:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs 11. maj 2010 23:12 
Offline

Tilmeldt: tors 1. okt 2009 22:58
Indlæg: 13
Hej

Vi har 2 stk. saab 9-5 fra 2000. Den ene måske med et problem....

Den ene er en 2,0t(150hk) der hør kørt 253.000 km., og den anden er en Aero(230hk), der har kørt 246.000 kr.(ny motor ilagt for 15.000 km. siden - mit alles! = dyrt!).

På 2,0´eren bliver "pladen" der løber hen over bl.a. køleren(den plade hvor hængslet til motorhjelmen går ned i) overhovedet ikke varm - ligegyldigt hvor hurtigt/hårdt og hvor længe man har kørt.

På den Aeroen bliver "pladen" så varm, at man ikke kan røre ved den - selv efter ganske almindelig kørsel hvor motoren er blevet almindelig driftsvarm.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan skyldes?(Den gjorde det også inden motoren blev skiftet). Kan det være køleren der er ved at stå af?

Varmindikatoren/-nålen i instrumentpanelet står i midten hvor den skal og der er i øvrigt ingen umiddelbare tegn på at noget er galt.

Jeg opdagede den ekstreme forskel på de to bilers "plader" i forbindelse med at jeg rutinemæssigt ville tjekke oliepindene og derfor støttede den ene arm på "pladen" i begge biler.

Den ene kan jeg røre uden problemer. Den er samme temperatur som resten af karosseriet. Den anden er så varm, at man kan lave spejlæg på den....

Hvorfor? :roll:

Vh Søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 11. maj 2010 23:59 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 12. jul 2009 02:52
Indlæg: 62
Hej Søren.

Som jeg ser det, er der kun to muligheder:
1. Som du selv skriver, at der er en utæthed i toppen af køleren, som sender damp op på undersiden af "pladen". Det bør dog være let at kontrollere, da det vel vil gøre "pladen" fedtet, p.g.a. kølervæsken.
2. På Aero'en rører pladen måske direkte ved køleren, så der overføres varme. Metal er jo trods alt en god varmeleder. :)

Ny motor i Aero'en siger du? Hvorfor? Oil sludge? I så fald - hvilke olie har du kørt på? Hvor lange skifteintervaller? Har den opgraderet krumtapventilation?

Tjah, et sådan motorskift koster kassen. Dog kan man spare nogle bananer, ved at købe en komplet ny bunddel hos Speedparts (ca. 18.000,- Dkr).

M.h.t. at varmeindikatoren står i midten - er du sikker på det? Som standard er 9-5 "desværre" udstyret med en varmeindikator som stiller sig i midten, fra få kilometer efter start, og indtil den er lige før kogepunktet. Bare fordi det ser "pænt" ud. Man kan få værkstedet til - med TechII - at ændre parametre, så den viser temp'en på gammeldagsmanér.

M.v.h.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 13. maj 2010 19:56 
Offline

Tilmeldt: tors 1. okt 2009 22:58
Indlæg: 13
Hej

Tak for svaret.

Ja, det var en bekostelig affære. Tror det blev ca. 50.000 kr.! Dertil kommer nyrenoveret gearkasse og ny kobling m.v.

Mener det var en eller anden olietryksfjeder eller olietrykspumpe der pludselig gik i stykker. Olielampen havde dog blinket ganske kort et par gange dagen forinden, og der var bestilt værkstedstid...

Den har i øvrigt fået lidt problemer med at lade ordentligt. Engang i mellem når man trykker til den kommer turbonålen kommer kun lidt over midten i det gule område og man kan tydeligt mærke at den mangler power. Næste gang man trykker til den, er der FULD kraft og nålen kommer ca en 1mm inde i det røde område - altså sådan lidt on and off med turbotrykket.
Er der nogen bud på hvad det kan være?

Kontraventilerne er skiftet til dem fra VAG, hvilket ikke har hjulpet.

Vh Søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation & support by Olympus DK Team