Saabklub.dk

Nyheder samt spørgsmål og svar vedrørende Saab...
Dato og tid er lør 23. sep 2017 21:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

Ja, så oprandt endeligt dagen, hvor jeg fik taget mig sammen, til at få skrevet lidt om mit kære eje.

Min Saab historie startede oprindeligt med en gammel 99 L, fra 1978, som med 278.000 km på uret, blev indkøbt for kr. 6.800,-
Over ca. halvandet års tid, blev den komplet oplakeret, i ”original” eucalyptusgrøn (metallic). Der blev ofret en original dobbelt karburator og et sæt ”bananfælge”.
Da det var min daværende svigerfar, som havde betalt for Saab’en, forsvandt den ud af mit ejerskab, da forholdet ophørte. Min daværende kæreste var ikke rigtig til Saab, og solgte den seks måneder senere for kr. 15.000,- - og da med 350.000 km på tælleren. Da jeg ti år senere, tilfældigt, rendte på min tidligere kæreste, viste det sig, at hun nu kørte i en Saab 900!

Nogle år senere, blev en nyere samlevers gamle Mazda 323 1,3 indbyttet for en 900 T16 fra 1985. Den havde kørt 210.000 km ved købet og blev straks underlagt indgreb på både undervogn og motor. Krængningsstabilisatorerne blev udskiftet med nogle fra en Aero, og motoren fik opgraderet brændstofchip og fik modificeret APC-boksen med variabelt ladetryk fra Speedparts (hold da kæft, hvor trak den bil godt).

Min drømmebil havde siden 1984 været en Saab 9000 turbo, så da muligheden bød sig, blev min 900 T16 skiftet ud med en ’92 9000 CS 2,3i. Bilen var velkørende, super rummelig, med massere af udstyr, og med 2,3-liters motoren, med 150 Hk, var den smadder harmonisk at køre i. Det var dog ikke en turbo, så da jeg i en periode ikke havde behov for bil, blev den skippet.

Mine tanker – og ønsker – hang dog stadig ved en 9000 CS 2,3 Turbo. Og da nogle nære bekendte havde stor erfaring i at hente biler i Tyskland, fik de mig overtalt til at springe ud i det. Jeg fandt en maksimaludstyret ’93 9000 CSET, som ved købet havde kørt 212.000 km. Det var en vidunderlig tur, de 1.000 km hjem fra Sydtyskland. Ét stort smil hele vejen.

CSET’eren havde jeg i 3 år/60.000 km. På de tre år, gik den stille og roligt fra standard til Steg3 (270 Hk / 430 Nm). Hold da kæft, hvor var det et motorvejscruiser(missil).
I 2007, blev 9000'eren så skippet, til gengæld for en 2002 9-5 Aero Estate - manuel. Bilen blev igen fundet i Tyskland. Den blev fundet via nettet, og reserveret, fredag før påske. Mandag aften blev min 9000 solgt/afhentet og onsdag ræste jeg ned til en Volvo-forhandler i Düren, som havde 9-5’eren stående. Den havde de to væsentlige ting af udstyr, som jeg ville ha’: ESP og Xenon. Dertil stort stereo (AS3), Eljustérbare lædersæder – med hukommelse - nedblændeligt bakspejl, baksensor, varme i bagsæde m.v. Men frem for alt, sad der en motor i bilen, med 0 km. Den var netop skiftet, på Saabs regning, p.g.a. oil sludge. Så meget desto større var min glæde, da jeg ved afhentningen fandt ud af, at koblingen var skiftet samtidig med, og bremserne hele vejen rundt.

Billede

Billede

Turen hjemad var egentlig okay, men syntes ikke at bilen trak helt som den skulle, ligesom ladetryksmåleren kun kunne gå til ca. 2 mm. fra det røde felt. Jeg tilskrev det den nye motor, som jo kun havde trillet 70 km på afhentningstidspunktet.
Vel hjemme og nogle dage senere, fandt jeg ud af, at motoren havde brugt 1,5 ltr. olie på 1.500 km. :shock:

Bilen blev gennemgået af H. C. AutoCenter i Randers, hvor krumtapventileringen blev opgraderet til version 6 og hvor man konstaterede at den forreste katalysator (der er to) var stoppet til. Nå, lige meget eftersom der alligevel skulle smides et Steg3 fra BSR i bilen, som er inkl. ny forrør og udstødning. De brugte desuden laaaaaang tid på at finde ud af, at bilen ikke kunne presses over et ladetryk på 0,8 Bar – standard er op til 1,2 Bar. Årsagen kunne de imidlertid ikke finde!!

Efter længere tids søgen og spørgen på STCS, fandt jeg frem til, at det måtte være de to kontraventiler på vakumslangen mellem spjældhus og APC-ventil, det var galt med. Da Saab vil have et par tusinde for en komplet ny slange inkl. ventiler, blev løsningen i stedet, to stk. ventiler fra en VW Golf, til en tiendedel af prisen! GEPA Auto i Hinnerup skiftede dem. Han prøvede at blæse/suge i de gamle, og konkluderede at de ikke fejlede noget. Men faktum er, at efter skiftet lader bilen som den skal.

Hér bagfra, med den rustfri BSR-udstødning, med dobbelt afgang:

Billede

Billede

Jeg kan i øvrigt på det varmeste anbefale BSR's udstødningssystem - specielt hvis man leder efter et system, som ikke siger mere end det originale, når vi snakker støj i kabinen! De fleste 3" tommer systemer "larmer" mere end hvad godt er - i mine ører!

Ud over BSR "opgraderingen", vil jeg montere en regnsensor, som jeg har liggende klar. Derud over der kommet 18" Aero Aosta fælge på:

Billede

Der er desuden monteret US-blinklys foran, så der er orange lys i blinklysene konstant, ligesom der er sidereflekser i:

Billede

Billede

Billede

Af fremtidige planer kan nævnes at jeg vil have monteret en original hækvinge, ligesom en CD-skifter står højt på ønskesedlen.

BSR

M.h.t. trim, så der jo en del at vælge imellem. Heriblandt er selvfølgelig Hirsch, som jo er Saab's in-house tuner. Men en pris på Dkr. 35.000,- for at få omkring den ydelse jeg har nu, synes jeg er lidt (meget) i overkanten. Valget faldt på BSR, fordi de dels har et godt rygte (de har bl.a. også lavet motorstyringen til Koenigsegg), dels fordi de har den smarte PPC-løsning, hvor man selv kan skifte mellem standard og trim - vældig smart.

Ud over BSR's standardopsætning med software og nyt forrør/udstødning, har jeg selv opgraderet til dieselsnorkel (det rør som sidder på luftfilterkassen) - en opgradering som alle med en 9-5'er bør gøre - det koster under 200,-
Dertil kommer montering af en kongecobra, som er indsugningsrøret mellem turbo og intercooler - denne er klart restiktiv, og er bl.a. en af ændringerne mellem en 250 Hk og 260 Hk udgave. Denne ændring har dog krævet en turbo fra en '06-model, for at kunne være der, da jeg valgte en original kongocobra. Dertil kommer montering af en Speedparts Fuld-alu intercooler, som er et absolut must, hvis man vil bibeholde effekten om sommeren og/eller ved gentagne gasgivninger.

Nå, for et par måneder siden, var jeg en tur forbi Per, hos Scantune i Galten, for at få målt på bilen. Grunden til at valget faldt på Per er, at han har fået et 4-hjulsfelt. En Saab 9-5 kræver et 4-hjuls felt, for at kunne give realistiske målinger, da den ellers vil gå i nødprogram, og derfor ikke yde optimalt.

Med standard software ydede bilen som følger - bemærk venligst, at man iflg. Per skal lægge 3 - 5% mere effekt til, end kurven fortæller. Dette skyldes at Per's blæser - selvom den er stor, kun rækker til ca. 100 km/t. Ude på landevejen vil bilen yde en smule mere, da den hér bedre vil kunne ånde/få kold luft. Ligeså kommer ladetrykket ikke helt så hurtigt på et rullefelt, som på landevejen, hvilket skyldes at der er mindre modstand i rullerne. Hér er den først målig på bilen, helt standard:

Billede

Altså 236 Hk / 375 Nm - hvilket med et tillæg på 3% Hk, ligger meget tæt op ad fabrikstallene på 250 Hk / 370 Nm.

Efter denne rulning upload'e jeg Steg3 software'n, og tog ud og kørte noget adaptionskørsel, i ca. 40 minutter, hvorefter jeg returnerede til rullerne og fik dette resultat:

Billede

277 Hk / 457 Nm, hvilket må siges at være meget tæt på, hvad BSR lover: 289 Hk / 467 Nm. (igen hvis man lægger de 3% til). Altså et plus på 41 Hk og 100 Nm.

Nu bliver det til gengæld interessant! For begge ovenstående rulninger er foretaget på Shells V-Power 97 oktan. Og vi har tidligere debatteret en del, hvor stor virkning det har, at hæve oktantallet fra 97 oktan, til det nuværende 99 oktan. Så da jeg havde høvlet to tankfulde 99 oktan V-Power gennem systemet, smuttede jeg igen forbi Per, og hér er hvad målingen så sagde (Per fik intet at vide om eventuelle ændringer, før målingen):

Billede

298 Hk / 475 Nm. Altså yderligere 21 Hk og 8 Nm. Gad vide hvad jeg har haft, på ferieturen sydpå, på 100 oktan V-Power.
Det interessante er, at kurven falder kraftigt ved ca. 5.000 rpm. Der er ingen tvivl om, at det skyldes en "slap" blow-of ventil (original men ikke mere end 6 mdr. gammel) eller en "slap" wastegate. Det er ikke noget som jeg hér og nu vil have gjort noget ved, da bilen kører som "ind i helvede", og skal jeg have en strammere fjeder/dåse, vil det hæve grundladetrykket til 0,6 Bar, hvilket helt sikkert vil påvirke trimmet og dermed kræve justering af software'n. Det er noget BSR ikke begiver sig af med, så det vil igen kræve, at jeg skifter til f.eks. Maptun. Så til daglig kører jeg rundt og nyder voldmomentet (gad vide hvor længe gearkassen holder?)

M.h.t. brændstoføkonomien, så er min erfaring iøvrigt også, at jeg generelt kører længere på literen med V-Power 99 oktan i tanken.

En anden spændende "gadget" jeg har købt til bilen, er en lille håndholdt skanner, som kan udlæse fejlkoder, nulstille servicetæller, ligesom den kan udlæse "livedata", d.v.s. lambdaværdier, ingsugningstemp. m.v. Og det til en pris omkring en tusindlap:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Spørgsmål eller kommentarer til ovenstående - fyr løs.

Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Læst med stor fornøjelse, kan levende forestille mig, hvordan det føles at trille afsted på motorvejen og bare vide indeni, at "racer-kurt" vil komme til kort ved en provokation, faktisk vil et bredt smil brede sig lige så stille bare ved tanken, og så lade gutten race afsted uden at gøre noget. :D
Flot køretøj.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]